Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen

Læs vores cookiepolitik her

Mit barns sprog

Hvordan udvikles mit barns sprog? Vi har samlet forskningsbaseret viden om børns sproglige udvikling i alderen 1-5 år

Sproglige milepæle

Læs mere om børns sproglige udvikling i alderen 1-5 år

Om den tidlige udvikling

  • Sprogudvikling er en proces, hvor hvert trin i udviklingsprocessen bygger oven på det forrige, da sprog som al anden læring bygges op “fra bunden”. Jo flere ord et barn kan, jo hurtigere lærer de nye ord
  • Barnet lærer aktivt, og mange rige erfaringer i barndommen har stor betydning for barnets udvikling
  • Børns udvikling inden for forskellige områder (sprog, generelle kognitive kompetencer, følelsesmæssig udvikling mv.) hænger sammen, og udviklingsområderne påvirker hinanden
  • Selvom forskning har fundet nogle generelle mønstre i børns udvikling, er der forskel på, hvordan og hvor hurtigt det enkelte barn udvikler sig
  • I skal derfor ikke være bekymrede, hvis jeres barn ikke følger milepælene inden for et givent alderstrin. Det vigtigste er, at barnet løbende udvikler sig

Om de sproglige milepæle

  • Milepælene beskriver udviklingen ved udgangen af alderstrinnet (fx udgangen af det første leveår, det andet leveår mv.)
  • Barnets udvikling er omfattende. Her er fokus på de milepæle, I som forældre har mulighed for aktivt at understøtte
  • For hvert alderstrin kobles den sproglige udvikling til barnets generelle udvikling

Læs mere om den danske forskning, der ligger til grund for de sproglige milepæle.

Om projektet

Vi lærer sammen er udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet og bygger på forskning om, hvordan børn i Danmark lærer sprog.

Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk