Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen

Læs vores cookiepolitik her

Sproglige milepæle for 2-årige børn

Barnets sprog er mere bevidst og barnet lærer nu nye ord næsten dagligt. De ord, barnet bruger, er stadigt tæt knyttet til barnets hverdag

Om den generelle udvikling

Barnet viser mere komplekse følelser nu og bliver fx stolt ved anerkendelse. Barnet kan også blive genert over for nye mennesker. Barnet har brug for hjælp fra en voksen både til at sætte ord på følelser og til at regulere sine følelser. Barnet bruger den nærmeste voksen som en tryg base i ukendte omgivelser og kan være usikker over for fremmede. En voksende følelse af vilje og beslutsomhed kan resultere i følelser af vrede og frustration, som er svære for barnet at håndtere. Barnet bruger ofte sut, bamse eller sutteklud til at berolige sig selv.

Barnet leger mest parallelt med andre børn, men begynder også at kunne lege lade-som-om lege (fx at en klods er en bil). Barnet vil gerne gøre tingene selv og siger nej, når voksne vil hjælpe.

Barnet husker nu typisk to informationer ad gangen (fx hent din bamse og din sut). Barnet kan fordybe sig i leg fx bygge med Lego eller kigge i bøger. Barnet bliver dog nemt forstyrret i legen, hvis andre begynder at gøre noget andet. Barnet har stadig brug for hjælp til at styre sine impulser og følelser og har fx svært ved at vente på tur og ved at være stille længere end et par minutter ad gangen.

Om den sproglige udvikling

Ordforrådet har taget fart, og barnet lærer nye ord meget hurtigt. De ord, barnet forstår og bruger, er stadig relateret til barnets hverdag, men mere abstrakte ord har fundet vej ind i ordforrådet fx ord for følelser. Mange ord udtales stadig ikke korrekt.

  • Barnet forstår og begynder selv at bruge mange ord, der er del af daglige rutine fx ord for mad og drikkevarer (fx is, banan), konkrete handlinger (fx gå, hoppe) og kropsdele (fx arm, ben)
  • Barnet kopierer hyppigt faste vendinger, fx åh nej, hvad er det, wauw
  • Barnet bruger ord om sig selv som fx mig og min
  • Barnet bruger matematiske ord for rum (fx put klodsen ned i eller oven på , former (fx firkant, rund) samt størrelser og mængder (fx stor, mange)

Sprogbrug er stadig først og fremmest relateret til her-og-nu situationen. Barnet har stadig behov for god tid til at reagere og svare.

  • Barnet bruger stadig enkeltord til at kommunikere hele sætninger, fx bamse for jeg vil have bamsen
  • Barnet taler primært om konkrete ting og personer, der er til stede
  • Barnet kan også snakke om ting, der ikke er til stede (fx siger bil om den bil, der ligger i et andet rum), om ting, der er sket (fx ved at nævne et dyr fra sidste gang I var i zoo) eller ting, der vil ske (fx ved at sige mormor, når barnet ved, at I skal besøge hende)

Komplekst sprog er nu under udvikling.

  • Sætter typisk to-fire ord sammen, fx min sut
  • Stiller simple spørgsmål, fx ha vand?

Opmærksomhed på lyd er stadig ikke bevidst, men barnet kan nu aktivt høre forskel på simple lyde

  • Barnet nyder rytme i sange og historier
  • Barnet vil kunne høre forskel på den første lyd i et ord fx forskellen mellem hat/kat

Opmærksomhed på skrift udvikler sig til genkendelse af enkle symboler, ligesom barnets lyst til at læse bøger øges, hvis barnet dagligt præsenteres for bøger.

  • Barnet genkender billeder og symboler, fx Netto-skiltet
  • Barnet giver bøger til voksne for at få dem læst højt
  • Barnet bladrer én side ad gangen og udpeger ting i bogen

Du kan styrke dit barns sprog med vores Sproglege og SNAK-strategier

Om projektet

Vi lærer sammen er udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet og bygger på forskning om, hvordan børn i Danmark lærer sprog.

Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk