Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen

Læs vores cookiepolitik her

Alle Ord Tæller Logo

Vi lærer sammen og Alle ord tæller

Snak om Børstes rim og remser

SNAK med Børste

Børstes rim og remser - Alle ord tæller

DR Minisjang lancerer fredag den 4. oktober den nye serie Børstes rim og remser.

Formålet med serien er at inspirere til leg med ordlyde, rim og remser og på den måde styrke små børns opmærksomhed på sproget og sprogets lyde.

DR, Centralbibliotekerne og TrygFondens Børneforskningscenter har udviklet inspirationsmaterialer til, hvordan man kan lege videre med rim og med sproget rundt om remserne både i dagtilbud og derhjemme. På DR Spire kan man finde inspiration og materialer til både forældre og pædagoger.

Her på siden finder du som forælder viden om, hvordan dit barns lydlige opmærksomhed udvikles fra 1-5 år samt, hvordan rim og remser hænger sammen med barnets ordforråd. Du finder også Vi lærer sammens sprogtips , hvor du får tips til gode samtaler med dit barn med udgangspunkt i Børstes rim og remser universet.

Hvad siger forskningen om lydlige færdigheder?

Hvad kan man forvente i forhold til barnets udvikling? Og hvorfor er det vigtigt, at lege med sproget?

Barnets lydlige opmærksomhed fra 1-5 år

At rime er et eksempel på lydlig opmærksomhed. Det betyder, at barnet kan rette sin opmærksomhed på sprogets lyde.

I de første leveår er barnets opmærksomhed på lyd ikke bevidst, men barnet kan, inden sin første fødselsdag, ubevidst skelne mellem sit modersmål og andre sprog. Når barnet er to år, begynder det aktivt at kunne høre forskel på simple lyde på sit modersmål, dvs. at barnet kan forstå at hus og mus er to forskellige ord. Når barnet er tre år, bliver opmærksomhed på lyd mere bevidst. Barnet begynder at interessere sig for at lege med sprogets lyde, at kunne høre når enkle ord rimer og at eftersige enkle rim og remser.

Det fireårige barn kan typisk både høre når ord rimer og når de ikke rimer. Barnet kan ofte også selv finde på nye rim, både med rigtige ord og med ’vrøvle-ord’. Det fireårige barn er derfor selv opmærksom på mønstre i sprogets lyde og synes at det er sjovt at lege med rim.

Det femårige barn er nu bevidst om sprogets lyde på flere niveauer, dvs. både enkeltlyde, stavelser og ord. Barnet vil typisk kunne finde ord, der starter med samme lyd (fx sko og sandwich), sammensætte ord (fx is-pind), og vil ofte kunne adskille lyde i et ord (fx k-at).

Lydlig opmærksomhed og barnets ordforråd

At lege med sprogets lyde, med rim og remser og med sproget generelt hænger også sammen med barnets generelle ordforråd. Børn, der er gode til rim, har også typisk et større ordforråd og andre vigtige sproglige kompetencer.

Samtidig gør et godt ordforråd det nemmere for barnet at forstå og selv finde på ord, der rimer.

Den lydlige opmærksomhed er vigtig når barnet senere skal lære at læse, da man først skal kunne skelne sprogets lyde for at kunne lære bogstaverne. Barnets ordforråd er vigtigt ift. barnets senere læseforståelse, dvs. en forståelse af de begreber, som barnet møder i læsningen. Find Centralbibliotekernes gode tips til læsningen med dit barn her.

Samarbejdet om Alle ord tæller

Vi lærer sammen samarbejder med TrygFonden, DR, Centralbibliotekerne og en række ander parter om projektet "Alle ord tæller". Du kan læse mere om samarbejdet her.

Om projektet

Vi lærer sammen er udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet og bygger på forskning om, hvordan børn i Danmark lærer sprog.

Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk