Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen
Læs vores cookiepolitik her
Ordforrådet vokser hurtigt, og barnet tilegner sig flere abstrakte ord. Barnets sætninger bliver længere og mere komplekse
Barnet genkender og sætter ord på sine egne og andres følelser i mange situationer. Barnet regulerer sine følelser ved fx at fortælle de voksne, hvorfor barnet blev ked af det eller beder om hjælp til, fx når barnet er bange.
Barnet samarbejder med andre børn, leger i grupper og former venskaber. Barnet er mindre egocentrisk nu, og deler fx sit legetøj eller mad med andre. Barnet udviser omsorg og empati for familie og venner og forstår forskellen på rigtigt og forkert. Barnet forstår, at mennesker kan have forskellige tanker og ønsker, som de handler ud fra. Barnet forstår nu, at man er den samme person over tid og kan fx genkende sig selv på babybilleder. Barnet viser selvstændighed og nyder at få anerkendelse fra andre.
Barnet husker kortvarigt, hvor tingene gemmer sig fx i vendespil eller i gemmeleg. Barnet skifter opmærksomhed i legen ved fx at lave nye regler i legen. Barnet følger skiftende instruktioner i strukturerede lege fx i “Kongens efterfølger”. Barnet tilpasser sin adfærd afhængigt af situationen og er fx stille, når man får læst en bog, eller når andre snakker. Barnet udsætter sine behov og kan fx vente med at få frokost, indtil alle er klar til at spise.
Ordforrådet vokser stadig hurtigt, og barnet tilegner sig mange abstrakte ord. I takt med at barnet selv tager initiativ til leg og kan udvikle ideer til lege, lærer barnet mere komplekse ord for mentale handlinger. Barnet igangsætter selv samtaler og kan skabe gode relationer til kammerater og velkendte voksne og lærer derfor flere komplekse ord for følelser.
Sprogbrug afspejler, at barnet tænker mere abstrakt. Barnet forholder sig ikke kun til hverdagssituationer, men kan bruge sit sprog mere uafhængigt af kontekst, fx finder barnet på egne historier og kan fortælle i en logisk rækkefølge.
Sproglig kompleksitet bliver mere omfattende og afspejler, at barnets grammatik nu er mere veludviklet.
Opmærksomhed på lyd er nu bevidst. Barnet er selv opmærksom på mønstre i sprogets lyde og vil gerne lege med dem.
Opmærksomhed på skrift udvikles, og barnet får større forståelse for og erfaring med skrift.
Du kan styrke dit barns sprog med vores Sproglege og SNAK-strategier
Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk