Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen

Læs vores cookiepolitik her

Sproglige milepæle for 4-årige børn

Ordforrådet vokser hurtigt, og barnet tilegner sig flere abstrakte ord. Barnets sætninger bliver længere og mere komplekse

Om den generelle udvikling

Barnet genkender og sætter ord på sine egne og andres følelser i mange situationer. Barnet regulerer sine følelser ved fx at fortælle de voksne, hvorfor barnet blev ked af det eller beder om hjælp til, fx når barnet er bange.

Barnet samarbejder med andre børn, leger i grupper og former venskaber. Barnet er mindre egocentrisk nu, og deler fx sit legetøj eller mad med andre. Barnet udviser omsorg og empati for familie og venner og forstår forskellen på rigtigt og forkert. Barnet forstår, at mennesker kan have forskellige tanker og ønsker, som de handler ud fra. Barnet forstår nu, at man er den samme person over tid og kan fx genkende sig selv på babybilleder. Barnet viser selvstændighed og nyder at få anerkendelse fra andre.

Barnet husker kortvarigt, hvor tingene gemmer sig fx i vendespil eller i gemmeleg. Barnet skifter opmærksomhed i legen ved fx at lave nye regler i legen. Barnet følger skiftende instruktioner i strukturerede lege fx i “Kongens efterfølger”. Barnet tilpasser sin adfærd afhængigt af situationen og er fx stille, når man får læst en bog, eller når andre snakker. Barnet udsætter sine behov og kan fx vente med at få frokost, indtil alle er klar til at spise.

Om den sproglige udvikling

Ordforrådet vokser stadig hurtigt, og barnet tilegner sig mange abstrakte ord. I takt med at barnet selv tager initiativ til leg og kan udvikle ideer til lege, lærer barnet mere komplekse ord for mentale handlinger. Barnet igangsætter selv samtaler og kan skabe gode relationer til kammerater og velkendte voksne og lærer derfor flere komplekse ord for følelser.

  • Barnet bruger abstrakte ord for tid, fx i morgen, om lidt
  • Barnet bruger abstrakte ord for mentale handlinger, fx tænke, ønske
  • Barnet bruger mere komplekse ord for følelser fx tilfreds, skuffet
  • Barnet bruger mere komplekse matematiske ord for rum (fx mellem, nederst), former (fx spids, cirkel), størrelser (hel, mindst), og mønstre (fx ternet, plettet)
  • Barnet bruger ord for mængder, fx få, mange
  • Barnet forstår betydningen af tallene op til 10 og forstår, at det sidste tal angiver den samlede mængde

Sprogbrug afspejler, at barnet tænker mere abstrakt. Barnet forholder sig ikke kun til hverdagssituationer, men kan bruge sit sprog mere uafhængigt af kontekst, fx finder barnet på egne historier og kan fortælle i en logisk rækkefølge.

  • Barnet bruger sprog til at forklare, hvad der er sket/skal ske i rigtig rækkefølge
  • Barnet stiller spørgsmål med korrekt tonefald
  • Barnet bruger sprog til at forestille sig ting og til rolleleg, fx så sagde vi jo, at jeg var moren

Sproglig kompleksitet bliver mere omfattende og afspejler, at barnets grammatik nu er mere veludviklet.

  • Barnet bruger sætninger med flere ord
  • Barnet bruger datid fx dansede og fremtid fx vil komme

Opmærksomhed på lyd er nu bevidst. Barnet er selv opmærksom på mønstre i sprogets lyde og vil gerne lege med dem.

  • Barnet kan genkende, når noget rimer og finder selv på nye rim – også med vrøvleord, fx stol, bol, dol, kol
  • Barnet kan også høre, når noget ikke rimer
  • Barnet kan klappe stavelser

Opmærksomhed på skrift udvikles, og barnet får større forståelse for og erfaring med skrift.

  • Barnet anvender ord og begreber for bøger og skriftsprog, fx forside, titel og ord
  • Barnet kigger selv i velkendte bøger og lytter til historier med stigende opmærksomhed
  • Barnet genkender flere bogstaver og synger fx alfabetsange som en remse

Du kan styrke dit barns sprog med vores Sproglege og SNAK-strategier

Om projektet

Vi lærer sammen er udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet og bygger på forskning om, hvordan børn i Danmark lærer sprog.

Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk