Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen

Læs vores cookiepolitik her

Sproglige milepæle for 6-årige børn

Barnets ordforråd og sprogbrug bliver endnu mere abstrakt og barnet begynder at blive bevidst om, hvordan sproget er bygget op og bruges i forskellige kontekster.

Om den generelle udvikling

Barnet har en mere kompleks forståelse for andre menneskers følelser, og kan fx også forstå at andre kan vise følelser, de rent faktisk ikke føler fx smile selvom man er sur. Barnet viser interesse i andres følelser og hvad andre tænker og interesserer sig for.

Barnet lærer nu selvstændigt at regulere sine følelser og impulser, og er afstemt med den sociale kontekst, barnet befinder sig i fx at man ikke skriger i klassen, selvom man er utilfreds med noget.

Socialt er barnet nu også i højere grad i stand til at indgå kompromisser med sine klassekammerater. Barnet værdsætter sine venskaber og kan vise omtanke og omsorg for sine venner og klassekammerater.

Barnet begynder nu også at definere sig selv ud fra de ting, som barnet har interesse for fx sport, videnskab, musik eller andet.

Barnet klarer sig nu næsten på niveau med ældre børn og voksne i simple opgaver, hvor reglerne er enkle, fx at huske hvilke tre genstande, der ligger hvilke tre steder. Barnet kan huske 5-7 informationer ad gangen fx i kims leg, hvor man skal huske genstande, man er blevet præsenteret for. Barnet er bedre til at skifte fokus fra én opgave eller aktivitet til en anden og til at fastholde sin opmærksomhed indtil en opgave er færdig.

Om den sproglige udvikling

Ordforrådet udvides hele tiden og i forbindelse med fx skolestarten afspejles den nye kontekst, nye læring og nye relationer sig også i barnets ordforråd.

  • Barnet forstår at de samme ord kan betyde forskellige ting fx land = nation og land = område, og også forstå at forskellige ord kan betyde det samme fx glad og lykkelig
  • Barnet bruger abstrakte ord for komplekse mentale processer fx beslutte, være enig, koncentrere sig eller beslutte
  • Barnet bruger mere komplekse ord for følelser fx begejstret, hidsig, eller bekymre sig
  • Barnet bruger komplekse ord for rumlighed og begynder at forstå tings placering i rummet fx nær, fjern, tættest på, længst væk, lodret
  • Barnet kan genkende symmetri og selv tegne mønstre og former. Barnet bruger komplekse ord for mønstre og former fx spids, rektangel, og cirkel
  • Barnet kan læse og forstå etcifrede tal og kan benævne med flercifrede tal
  • Barnet har en begyndende forståelse for sandsynlighedsbegreber, det vil sige ord som chance, muligt-umuligt eller tilfældigt

Sprogbrug er nu endnu mere abstrakt og ikke så afhængig af den umiddelbare her-og-nu kontekst.

  • Barnet bruger sproget til at bruge sproget til mere sofistikerede sociale funktioner såsom at argumentere for et synspunkt, lave vittigheder, være sarkastiske, lave aftaler og stille komplekse spørgsmål
  • Barnet kan fortælle mere strukturerede historier, der inkluderer en begyndelse, en klar udløser, karakterer med formål, problemer og løsninger. Deres fortællinger bliver mere sammenhængende og detaljerede og genfortæller ofte tidligere begivenheder med fokus på de involveredes mål og følelser
  • Barnet kan mere effektivt bidrage til samtaler ved at tilføje information, skiftes til at tale og følge instruktioner i flere trin
  • Barnet anvender nu sproget ’metasprogligt’, det vil sige barnet kan tænke over eller tale om sproget selv, i stedet for bare at bruge det til at tale om verden omkring os.

Sproglig kompleksitet ligner mere og mere voksnes sprog, også når det kommer til de grammatiske former.

  • Mestrer tillægs¬ord (fx stor) i deres kompara¬tive (større) og superlative (størst) former.
  • • Barnet bruger oftest personlige stedord (jeg/mig, du/dig) og ejestedord (min/mit/mine, din/dit/dine…) korrekt

Opmærksomhed på lyd omfatter at kunne rime og koble lyd og skrift, som er forudsætningen for at lære at læse.

  • Barnet kan finde ord, der rimer og kan genkende, hvordan ords lyde er sat sammen og kan fx danne et nyt ord ved at skifte en lyd ud med en anden, især i starten og i slutningen af et ord fx hat – kat eller løb - løs
  • Barnet kan "dele" et lydret ord op i de enkelte lyde og sige dem én for én
  • • Barnet kan genkende første lyd i et ord

Opmærksomhed på skrift omfatter nu den allerførste læsning og skrivning.

  • Barnet kan koble de fleste bogstaver til deres lyd og navn
  • Barnet kan læse enkelte ord, især korte og lydrette ord fx kat
  • Barnet kan skrive enkelte bogstaver, især bogstaverne i sit eget navn

Du kan styrke dit barns sprog med vores Sproglege og SNAK-strategier

Om projektet

Vi lærer sammen er udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet og bygger på forskning om, hvordan børn i Danmark lærer sprog.

Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk