Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen

Læs vores cookiepolitik her

Sproglige milepæle for 1-årige børn

Barnets sprog i denne alder er tæt knyttet til barnets nære hverdag. Barnet kommunikerer med gestik, mimik og de første ord

Om den generelle udvikling

Barnet spejler enkle følelser og smiler tilbage, hvis man smiler til barnet. Barnet bruger kendte voksne til at dele og spejle sine følelser. Barnet ”snakker” med andre ved at smile, pege, pludre og bevæge sin krop. Barnet har brug for voksnes hjælp til at regulere sine følelser. Barnet trøstes af berøring, varm stemme og velkendte ansigter.

Barnet er nysgerrigt overfor legetøj og aktiviteter i omgivelserne, måske især hvis de involverer andre børn, men holder øje med, at kendte voksne er inden for rækkevidde.

Barnet genkender kendte ansigter, lyde mm., og kan efterligne en simpel handling som at vinke og klappe. Barnet kan holde opmærksomheden i nogle minutter ad gangen, men barnet kan endnu ikke styre sine impulser og bliver let distraheret.

Om den sproglige udvikling

Kommunikationen på dette alderstrin er meget tæt forbundet med barnets generelle udvikling og er direkte knyttet til ”her-og-nu” konteksten og det hverdagsliv, som barnet er en del af.

Ordforrådet begynder at udvikle sig allerede nu. De første ord, som barnet forstår og bruger, er relateret til tilbagevendende situationer i barnets hverdag, fx sut, hej, mælk.

  • Barnet kan læse andres kropssprog, herunder voksnes blikretning, og peger for at bede om ting
  • Barnet reagerer på sit eget navn
  • Barnet forstår faste vendinger, der tit optræder i forbindelse med måltider og rutiner (fx er du sulten?) eller lege (fx se her)
  • Barnet forstår også hyppige lydord (fx mm for ”lækkert”), lege og rutiner (fx Borte tit tit) og sociale hilsner (fx hej)
  • Barnet efterligner ord og lyde
  • Barnets pludren ligner mere og mere rigtige ord, fx da-da, ba-ba
  • Barnet siger typisk sit første ord ("baa" for far)

Sprogbrug består primært af mimik, bevægelser og lyde.

  • Barnet rækker fx armene op for at signalere, at det gerne vil tages op
  • Barnet bruger bevægelser knyttet til lege, som at vise, give eller tage imod legetøj og pege på ting
  • Barnet efterligner lyde og pludrer i interaktioner, hvor barnet og den voksne skiftes til at sige noget

Opmærksomhed på lyd er endnu ikke bevidst.

Opmærksomhed på skrift er begyndende.

  • Barnet peger og viser interesse for billeder og figurer i bøger

Du kan styrke dit barns sprog med vores Sproglege og SNAK-strategier

Om projektet

Vi lærer sammen er udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet og bygger på forskning om, hvordan børn i Danmark lærer sprog.

Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk