Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen
Læs vores cookiepolitik her
Barnets sprog i denne alder er tæt knyttet til barnets nære hverdag. Barnet kommunikerer med gestik, mimik og de første ord
Barnet spejler enkle følelser og smiler tilbage, hvis man smiler til barnet. Barnet bruger kendte voksne til at dele og spejle sine følelser. Barnet ”snakker” med andre ved at smile, pege, pludre og bevæge sin krop. Barnet har brug for voksnes hjælp til at regulere sine følelser. Barnet trøstes af berøring, varm stemme og velkendte ansigter.
Barnet er nysgerrigt overfor legetøj og aktiviteter i omgivelserne, måske især hvis de involverer andre børn, men holder øje med, at kendte voksne er inden for rækkevidde.
Barnet genkender kendte ansigter, lyde mm., og kan efterligne en simpel handling som at vinke og klappe. Barnet kan holde opmærksomheden i nogle minutter ad gangen, men barnet kan endnu ikke styre sine impulser og bliver let distraheret.
Kommunikationen på dette alderstrin er meget tæt forbundet med barnets generelle udvikling og er direkte knyttet til ”her-og-nu” konteksten og det hverdagsliv, som barnet er en del af.
Ordforrådet begynder at udvikle sig allerede nu. De første ord, som barnet forstår og bruger, er relateret til tilbagevendende situationer i barnets hverdag, fx sut, hej, mælk.
Sprogbrug består primært af mimik, bevægelser og lyde.
Opmærksomhed på lyd er endnu ikke bevidst.
Opmærksomhed på skrift er begyndende.
Du kan styrke dit barns sprog med vores Sproglege og SNAK-strategier
Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk