Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen

Læs vores cookiepolitik her

Sproglige milepæle for 3-årige børn

Barnets sprog er mindre afhængigt af barnets hverdag og mere komplekst. Barnet bruger abstrakte ord fx til at udtrykke følelser og i leg med andre

Om den generelle udvikling

Barnet genkender og sætter ord på basale følelser hos sig selv og andre. Barnet lærer langsomt at udtrykke følelser på passende vis, men kan stadig have svært ved at håndtere frustrationer og vrede. Barnet kan kun løse konflikter med hjælp fra voksne. Barnet forstår nu, at andre bliver kede af det, hvis man fx slår dem, og udviser indlevelsesevne, fx ved at hente en voksen, når et andet barn er ked af det.

Barnet leger sammen med andre børn, fx i rollelege, men skal stadig øve sig i at dele med andre (fx legetøj). Barnet har måske nu et særligt venskab med et andet barn. Barnet tror stadig, at andre handler ud fra den samme viden, som barnet selv har, og har fx svært ved at forstå, hvorfor andre ikke kan finde dem i gemmeleg. Barnet begynder at stå på egne ben med opmuntrende støtte fra velkendte voksne og giver udtryk for, hvad barnet kan lide og ikke kan lide.

Barnet husker nu typisk 3-4 informationer ad gangen og kan fx selv lægge et simpelt puslespil. Barnet glemmer dog fortsat nemt, hvor tingene gemmer sig fx i vendespil. Barnet kan følge simple instruktioner og regler i en leg. Barnet kan vente på tur kort tid ad gangen og kan fordybe sig i legen længere tid ad gangen. Barnet begynder nu at kunne undertrykke egne handlinger og forstår, at det er bedst at stoppe, hvis man bliver bedt om det.

Om den sproglige udvikling

Ordforrådet vokser hurtigere nu. I takt med at barnets følelsesmæssige og generelle udvikling går stærkt, bruger barnet nu mange abstrakte ord for følelser, tankeprocesser mm., som er nødvendige for at kunne indgå i komplekse relationer og fordybe sig i leg. Det er stadig helt almindeligt ikke at udtale alle ord korrekt.

  • Barnet bruger flere abstrakte ord for følelser, fx sur, glad
  • Barnet bruger abstrakte ord for tankeprocesser, fx huske, forstå
  • Barnet forstår flere grammatiske ord, fx hvad, hvorfor, fordi
  • Barnet bruger abstrakte ord for tid, fx dag og før
  • Barnet bruger flere matematiske ord for rum (fx foran, ved siden af), former (fx rund, firkant), og størrelser (hel, mindst)
  • Barnet bruger talord op til 5 og kan tælle 5 objekter med de rigtige tal

Sprogbrug bliver mere sofistikeret og afspejler, at sproget benyttes i mere komplekst samspil med andre.

  • Barnet bruger sprog til at dele oplevelser, tanker og følelser
  • Barnet stiller spørgsmål med korrekt tonefald
  • Barnet fastholder en kortere samtale, men springer ofte fra emne til emne
  • Barnet genfortæller en enkel begivenhed i den rigtige rækkefølge

Komplekst sprog er nu for alvor under udvikling.

  • Barnet bruger enkle sætninger med flere led, fx Mor skal gå, fordi hun skal på arbejde
  • Barnet bruger ord med bøjningsendelser, fx Noras, hunden, biler
  • Barnet bruger negationer, fx Jeg vil ikke i seng

Opmærksomhed på lyd begynder at blive mere bevidst.

  • Barnet er interesseret i at lege med sprogets lyde
  • Barnet hører, at ord rimer
  • Barnet bruger simple rim og eftersiger remser

Opmærksomhed på skrift omfatter nu også egentlige bogstaver.

  • Barnet har yndlingshistorier og -rim
  • Barnet genkender få bogstaver, særligt i eget navn
  • Barnet udfylder de manglende ord i velkendte rim, fx Der var engang en mand. Han boede i en _____

Du kan styrke dit barns sprog med vores Sproglege og SNAK-strategier

Om projektet

Vi lærer sammen er udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet og bygger på forskning om, hvordan børn i Danmark lærer sprog.

Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk