Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen
Læs vores cookiepolitik her
Barnets ordforråd bliver endnu mere abstrakt og nuanceret. Barnet begynder at interessere sig for bogstaver og deres lyde
Barnet tænker sig om forud for en handling. Barnet indleder samtaler og tager hensyn til, hvad andre siger. Barnet forklarer egen viden og forståelse og spørger ind til andres viden med passende spørgsmål.
Barnet løser ofte konflikter med andre børn uden hjælp fra en voksen og kan indgå kompromisser i legen. Barnet accepterer andres meninger og vil gerne gøre venner glade. Barnet forstår, at mennesker handler ud fra den viden, de har, og at andre kan have anden viden end dem selv. Barnet bemærker forskelle mellem sig selv og andre. Barnet er mere selvbevidst i sociale sammenhænge og kan fx blive flov.
Barnet husker nu typisk 4-5 informationer ad gangen, fx i Kims leg eller på en indkøbsliste. Barnet lytter opmærksomt til, hvad andre siger, og anvender det aktivt i samtalen eller legen. Barnet bevarer opmærksomheden, koncentrerer sig og sidder stille under aktiviteter. Barnet forfølger egne mål ved at føre en aktivitet til ende fx et puslespil. Barnet udsætter umiddelbare behov længere tid ad gangen. Barnet forbliver i en aktivitet, selvom der opstår forstyrrelser undervejs.
Ordforrådet udvides hele tiden og afspejler i vid grad de erfaringer, barnet har mulighed for at gøre sig.
Sprogbrug er nu i endnu højere grad komplekst og uafhængig af her-og-nu konteksten. Barnet generaliserer, nuancerer og forhandler sprogligt og anvender fx mange forskellige ord for at udtrykke det samme.
Sproglig kompleksitet ligner mere og mere voksnes sprog
Opmærksomhed på lyd omfatter nu evnen til at genkende og bearbejde både ord, stavelser og enkeltlyde.
Opmærksomhed på skrift omfatter nu også, at barnet begynder at kunne koble lyd og skrift, som er forudsætningen for at lære at læse.
Du kan styrke dit barns sprog med vores Sproglege og SNAK-strategier
Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk