Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen

Læs vores cookiepolitik her

Læringsstigen fra Vi lærer sammen

Gør-det-nemmere og gør-det-sværere strategier til at tilpasse samtaler, så de understøtter alle børns kompetencer

Læringsstigen – strategier til differentiering fra Vi lærer sammen?

Læringsstigen består af strategier til at tilpasse samtaler på en måde, der understøtter alle børns kompetencer – både sproglige og socioemotionelle kompetencer. Der er tre gør-det-nemmere strategier til børn, der skal have lidt ekstra sproglig og socio-emotionel understøttelse og tre gør-det-sværere strategier til børn, som er klar til at flere sproglige og eller socioemotionelle udfordringer.

Læringsstigens teoretiske fundament

  • Forskning viser, at barnet har brug for at blive udfordret der, hvor det sprogligt er. Det kalder på et konkret redskab til differentiering.
  • Læringsstigen giver strategier, der kan anvendes, når samtalerne eller aktiviteterne er for nemme eller for svære for barnet.
  • Udviklet på baggrund af Vygotskys teori om at støtte børn i zonen for nærmeste udvikling
  • Med gør-det-nemmere- og gør-det-sværere-strategier tilpasses indholdet i indsatsen til det enkelte barn, og dermed understøttes læringen
  • Tidligere afprøvninger af Vi lærer sammen viste, at det pædagogiske personale sjældent brugte strategier til at gøre det nemmere for børn - måske fordi de virker simple. Men det handler om at få barnet videre fra hvor det er.

Gør-det-nemmere strategierne

Give svaret – Hjælpes ad – Begrænse valg

  • Støtter barnet, der har svært ved enten at forstå de spørgsmål der stilles, eller ved selv at formulere et svar
  • Barnet bliver i stand til at deltage aktivt i aktiviteter, der ellers var for svære for dem.
  • Sandsynligheden for at barnet får udbytte af samtalen øges
  • Barnet får større lejlighed til selv at bruge sproget og lærer dermed mere
  • Understøtter børns tilegnelse af noget nyt

Eksempler:

  • Se, der er fem tre prikker på mariehønen. Hvor mange prikker er der?
  • Skal vi hjælpes ad med at lægge puslespillet?
  • Vil du gerne have mælk eller vand?

Gør-det-sværere strategier

Forudsige – Generalisere – Argumentere

  • Til barnet, der allerede kan svare på konkrete spørgsmål og har gode sproglige eller socioemotionelle kompetencer.
  • Til barnet, der har brug for flere udfordringer for at udvikle mere komplekse sproglige og socioemotionelle kompetencer.
  • Hjælper barnet med at tænke og formulere sig mere abstrakt og situationsuafhængigt

Eksempler:

  • Hvad kan man gøre, hvis man har spildt vand på gulvet?
  • Ja, du har en gulerod med. Er der andre grøntsager i din madkasse?
  • Hvorfor tror du, at drengen har et plaster på?

Om projektet

Vi lærer sammen er udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet og bygger på forskning om, hvordan børn i Danmark lærer sprog.

Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk