Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen

Læs vores cookiepolitik her

Sprog i forandring – en tidsrejse i små børns ordforråd

Forskningsstudie fra TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet vil kortlægge danske småbørns tidlige sprog og ordforråd som det ser ud i dag og undersøge, hvordan deres ordforråd og sproglige kompetencer ser ud sammenlignet med danske småbørn for tyve år siden

6. September 2024 af Trygfondens børneforskningscenter

Børns tidlige sprog er vigtigt – både for deres trivsel og udvikling nu og her, og for hvordan de klarer sig på sigt.

"For at vi som samfund kan understøtte de mindste børns sprog bedst muligt, er det vigtigt at have viden om, hvad danske småbørn kan rent sprogligt, og hvordan de udvikler deres sprog” siger Dorthe Bleses som er hovedansvarlig for projektet.

Derfor vil forskere ved TrygFondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet undersøge dette i forskningsprojektet Sprog i forandring – en tidsrejse i små børns ordforråd.

Småbørns sproglige kompetencer i dag og for tyve år siden

For tyve år siden kortlagde TrygFondens Børneforskningscenter tidlige sproglige kompetencer og ordforråd hos børn i alderen 8-36 måneder og fandt store individuelle forskelle. Denne børnegruppe har forskerne fulgt lige siden, og det har blandt andet skabt vigtigt viden om sammenhængen mellem børns tidlige sprog, og hvordan de klarer sig sidenhen i skolen. Vi har eksempelvis set sammenhæng mellem børnenes tidlige ordforråd og resultater ved afgangseksamen i folkeskolen.

Men hvordan ser ordforrådet og de sproglige kompetencer ud hos danske småbørn i dag? Hvor mange ord kender de? Hvilke ord lærer de først? Og hvordan ser deres ordforråd og sproglige kompetencer ud sammenlignet med danske småbørn for tyve år siden?

Hvordan kortlægger man små børns tidlige sprog og ordforråd?

For at få svar på, hvordan de små børn mellem 8-26 måneders tidlige sproglige kompetencer ser ud, spørger vi deres forældre ved hjælp af spørgeskemaer og et redskab, der hedder CDI (Communicative Development Inventories). Det er et veltestet og internationalt anerkendt redskab til at undersøge tidlige sprog og ordforråd hos børn i alderen 8-36 måneder. Forældrene skal blandt andet svare på spørgsmål vedrørende gestik (fx at pege), første tale (fx om barnet pludrer), ordforråd (forstår eller bruger barnet konkrete ord fra en liste) og for de større børn spørger man også ind til sætninger og grammatik.

Netop nu er CDI-spørgeskemaer sendt ud til forældre til omkring 40.000 børn i alderen 8-36 måneder. Børn og forældre er udvalgt efter barnets alder, men er ellers tilfældigt udvalgt.

TrygFondens Børneforskningscenter forventer at have de første resultater fra forskningsprojektet klar i starten af 2025.

Om projektet

Vi lærer sammen er udviklet af TrygFondens Børneforskningscenter og Aarhus Universitet og bygger på forskning om, hvordan børn i Danmark lærer sprog.

Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk