Vi bruger cookies til at sikre den bedste oplevelse på platformen
Læs vores cookiepolitik her
DR lancerer netop nu Læs med Orm - en ny serie på Minisjang, der skal inspirere forældre til fælles læsning.
DR, Centralbibliotekerne og TrygFondens Børneforskningscenter har udviklet inspirationsmaterialer til, hvordan man kan snakke om bøgerne både i dagtilbud og derhjemme. På DR Spire kan man finde inspiration og materialer til både forældre og pædagoger.
Her på siden finder du som forælder viden om, hvordan fælles læsning kan styrke dit barns sprog og udvikling generelt. Du finder også konkrete tips hvordan du kan samtale med dit barn om bøgerne i Læs med Orm. Sprogtipsene under SNAK med Orm bygger på Vi lærer sammens SNAK-strategier , som gør det nemt og sjovt at tale om bøgerne sammen.
For mange børn og voksne er højtlæsning forbundet med rare stunder med nærvær og hygge. Omfattende forskning viser, at hvis den voksne samtidigt inddrager barnet aktivt i samtaler om bogens indhold, styrker det barnets sproglige udvikling. Selvom det ikke er lige så velundersøgt peger forskning også på, at fælles læseoplevelser kan styrke barnets følelsesmæssige udvikling og barnets viden om den verden. Fælles læseoplevelser er således vigtige både for at skabe nærværende stunder i hverdagen og for at styrke barnets sprog, følelsesmæssige udvikling og forståelse af verden omkring sig.
Barnets sprog styrkes gennem samtaler om bogens indhold og billeder. Forskning viser, at der er en række sprogunderstøttende strategier, som den voksne kan bruge til at inddrage barnet aktivt i samtaler om bogen, og som samtidig har en positiv sammenhæng med barnets engagement og sproglige udbytte af samtaler, uanset barnets alder og køn.
Det styrker barnets sprog, hvis den voksne udnytter barnets interesse i historien til at stille nysgerrige spørgsmål. Det engagerer nemlig barnet og inviterer barnet til at komme sprogligt på banen. Det styrker især sproget, hvis spørgsmålene er åbne, det vil sige, at de ikke bare kan besvares med ”ja” eller ”nej”. På den måde skal barnet stå ”sprogligt på tæerne” samtidigt med, at barnets egen nysgerrighed sættes i gang (fx ”gad vide hvorfor drengen ser sur ud?”).
En anden sprogunderstøttende strategi er at bygge ovenpå barnets sproglige bidrag og udvide det, så barnet får flere erfaringer med, hvordan sproget kan bruges. Den voksne tager udgangspunkt i barnets perspektiv og tilbyder flere ord og nuancer til dette perspektiv (fx barnet siger ”cykel”, den voksne svarer ”ja pigen tog cyklen. Så kunne drengen slet ikke cykle rundt om huset, som han gerne ville”).
I hverdagen hører vi ofte ord som ”mad”, ”farvel”, og ”legeplads”. Bøger indeholder også ord, vi ikke bruger så tit i hverdagen, fx ”tapir” eller ”rumskib”. Hvis voksne forklarer, hvad nye ord betyder og relaterer dem til ord, barnet kender i forvejen, lærer børn flere nye ord. At høre og tale om historier er også med til at styrke barnets egne fortællinger.
Børnehjerner er ikke så hurtige som voksnes, så en anden vigtig strategi er at være tålmodig og give barnet god tid til at tænke over sine svar eller vise forståelse for det, I taler om.
Når man læser bøger sammen, får barnet erfaring med at sætte sig ind i forskellige karakterers tanker og følelser. Det understøtter barnets følelsesmæssige udvikling at møde forskellige følelser på en tryg måde, hvor den voksne er med til at sætte ord på følelser og give barnet mulighed for at forstå den sammenhæng, som følelserne i historien opstår i. Bøger kan også være med til at tydeliggøre for børn, at det kan være meget forskelligt, hvordan vi oplever verden.
Børn har en medfødt nysgerrighed i forhold til den verden, de er del af. Bøger er en rig kilde for børn til at lære om verden. Bøger kan således både tage børn med ind i den nære omverden (fx vuggestuen, legepladsen, tandlægen eller stranden) og sætte billeder og ord på hverdagen. Bøger kan også give børn mulighed for at møde verdener, der ligger langt væk fra vores egen (fx dyr i andre lande eller mennesker, der bor på andre måder end vi selv gør) og give børn muligheder for erfaringer, de ellers ikke ville få. Jo mere voksne og børn samtaler om bøgernes indhold og inddrager børnenes egne verden og erfaringer, jo mere lærer børnene.
Bleses, D. & Vind, B. D. & Jæger, A. (2024). Effekter af Læseleg i vuggestuen og dagplejen. Rapport udgivet af TrygFondens Børneforskningscenter.
Dowdall N, Melendez-Torres GJ, Murray L, Gardner F, Hartford L, Cooper PJ. (2020) Shared Picture Book Reading Interventions for Child Language Development: A Systematic Review and Meta-Analysis. Child Development, 91, e383-e399.
Dickinson, D. K., Collins, M. F., Nesbitt, K., Toub, T. S., Hassinger-Das, B., Hadley, E. B., ... & Golinkoff, R. M. (2019). Effects of teacher-delivered book reading and play on vocabulary learning and self-regulation among low-income preschool children. Journal of Cognition and Development, 20, 136-164.13
Noble, C., Sala, G., Peter, M., Lingwood, J., Rowland, C., Gobet, F., & Pine, J. (2019). The Impact of Shared Book Reading on Children's Language Skills: A Meta-Analysis. Educational Research Review, 100290.12
Grøver, V., Snow, C. E., Evans, L., & Strømme, H. (2023). Overlooked advantages of interactive book reading in early childhood? A systematic review and research agenda. Acta psychologica, 239, 103997.
Whitehurst, G. J., Falco, F. L., Lonigan, C. J., Fischel, J. E., DeBaryshe, B. D., Valdez-Menchaca, M. C., & Caulfield, M. (1988). Accelerating language development through picture book reading. Developmental psychology, 24, 552-559.
Besøg vores hjemmeside eller kontakt os på vlsforaeldre@econ.au.dk